17 February 2020 | 12.16

‘Mijn Orchestra, Uw overzicht’: autoriseren (deel 1)

Orchestra verzorgt de complete documentatie en administratie van het vermogen van charitatieve stichtingen, zoals goede doelen en vermogensfondsen. Wij brengen de vermogenspositie van uw organisatie in kaart en maken dit veilig en eenvoudig inzichtelijk via ons online platform Mijn Orchestra. In onze mini-serie ‘Mijn Orchestra, Uw overzicht’ deze keer: autoriseren.

‘Mijn Orchestra, Uw overzicht’: autoriseren (deel 1)

Bij Orchestra zijn managing partner Wouter Hofhuis en Arjan van Gulick de bewakers en ontwikkelaars van ‘Mijn Orchestra’. Achter die naam gaat geavanceerde software schuil waardoor de klanten van Orchestra inzage en grip hebben op hun gehele organisatie. ‘Mijn Orchestra’ is een zeer goed beveiligde omgeving met rol- en rulebased inlogs en een stevige documentkluis, maar vooral met veel functionaliteiten die soepel aan elkaar gekoppeld zijn: de administratie, de projecten en het relatiebeheer (CRM).

Autorisatieprocessen

Een belangrijk kenmerk van ‘Mijn Orchestra’ is de instelbaarheid van de autorisatieprocessen. Arjan van Gulick: ‘Op ‘Mijn Orchestra’ heb je verschillende rechtengroepen die bepalen wie wat in het systeem kan autoriseren. Klanten zijn vrij om dat helemaal zelf in te richten. En wij kijken uiteraard nauwlettend mee, zeker als er mutaties in de rechtengroepen zijn. De meest voor de hand liggende toepassing is de autorisatie rond facturen, waarvoor we het bekende vier-ogen-principe toepassen. Deze functionele functiescheiding verhoogt de kwaliteit van handmatig ingevoerde gegevens en mitigeert het risico op fouten en fraude. Functionele functiescheiding dient dan ook een essentieel onderdeel te zijn van een administratief systeem waarin gevoelige gegevens worden geadministreerd. Dit betekent concreet dat bij autorisatie van facturen én betalingen ten minste twee personen betrokken zijn en bij grotere bedragen zelfs meerdere.’

Kind kan de was doen

Autoriseringen zijn niet alleen voor de administratie, maar ook voor de projecten belangrijk. Van Gulick: ‘Als er projectaanvragen binnenkomen, moet duidelijk zijn welke groepen toezeggingen autoriseren - zoals bestuursleden -  én tot welk bedrag.’ In de praktijk maakt ‘Mijn Orchestra’ snel duidelijk wie dient te autoriseren. Van Gulick: ‘Zodra een klant inlogt ziet hij in de taakbalk een melding dat wij iets hebben klaargezet voor autorisatie. Een kind kan de was doen.’