25 June 2020 | 11.47

Henriëtte van Eeghen van Impact Matters: ‘Orchestra ontzorgt mij’

Als je het aan de achterkant van je organisatie goed georganiseerd hebt, kun je aan de voorkant doormarcheren om te doen waarvoor je op aarde bent. Maatschappelijke ondernemers als Henriëtte van Eeghen willen zoveel mogelijk tijd en energie besteden aan hun missie. In dit geval het matchen van professionele kennis uit het bedrijfsleven met ideële organisaties. Orchestra zorgt voor het complete financieel-administratieve proces van Van Eeghens Impact Matters: ‘Maximale transparantie, minimale inspanning. Orchestra ontzorgt mij helemaal.’

Henriëtte van Eeghen van Impact Matters: ‘Orchestra ontzorgt mij’

Na een carrière in het bedrijfsleven (McKinsey, TNT) maakte de van huis uit juriste Henriëtte van Eeghen de overstap naar de nonprofit-wereld. In 2012 ging ze aan de slag als directeur van Stichting Steun Emma Kinderziekenhuis AMC, maar in 2016 koos ze voor ‘het beste van twee werelden’: ze werd maatschappelijk ondernemer en richtte Impact Matters op.

Het idee om de know how van professionals uit het bedrijfsleven te mobiliseren en te matchen met de vraag van ideële organisaties, dat kwam niet helemaal uit de lucht vallen…

Van Eeghen: ‘De leukste projecten in mijn commerciële loopbaan deed ik voor goede doelen, zoals bij TNT voor het Wereld Voedsel Programma van de VN. Het was dankbaar en ik kwam in een bijzondere omgeving waar ik mijn waarde echt kon laten zien. Hoeveel professionals zoals ik bereid waren zich in te zetten voor de goede zaak, daar kwam ik pas achter toen ik bij Stichting Steun Emma op een vacature voor iemand met ervaring in de goede doelenwereld opeens reacties van ‘de Zuidas’ kreeg.’

Een deuk in het cliché van de geldwolven van de Zuidas?

Van Eeghen: ‘Het verbaasde mij wel hoeveel mensen reageerden. Ik had dat niet verwacht: mensen die bereid waren de helft van hun salaris in te leveren… Toen viel het kwartje: als er een behoefte is om van maatschappelijke betekenis te zijn, dan is er wel een tussenschakel nodig om het kwalitatieve aanbod en de vraag te matchen. De vraag is: ‘waar voeg jij de grootste waarde toe’? Dat kun je op honderd en een manieren doen, maar het meest waardevolle dat je de wereld kunt teruggeven, dat zijn je talenten. De rest is een geschiedenis die Impact Matters heet.’

Wat is de werkwijze van Impact Matters; wat is je verdienmodel?

Van Eeghen: ‘We noemen onszelf ‘matchmaker plus’. Wij zijn bij de start van een samenwerking altijd aanwezig en monitoren daarna het proces nauwgezet. Om er zeker van te zijn dat er een perfect match is, luistert de intake heel nauw. In ons team is Corina van Rijn verantwoordelijk voor het stellen van de vragen achter de vraag van de ideële organisaties. Dan volgt een projectbeschrijving die de basis vormt van iedere succesvolle samenwerking. Inmiddels werven wij voor organisaties als Erasmus Trustfonds, Huidfonds, Rode Kruis en Dokters van de Wereld. Deze organisaties betalen en bepalen zelf hoeveel (richtprijs tussen de €350 en €500 per project). De deelnemende bedrijven betalen meer, afhankelijk van het aantal bemiddelingen jaarlijks een bedrag tussen de vijf en vijftienduizend euro.’

Werknemers die zich inzetten voor een goede zaak: dat is ook voor de werkgever aantrekkelijk toch? Corporate Social Responsibility lijkt meer en meer een HR-tool om millennials en jonger aan je te binden.

Van Eeghen: ‘Dat klopt. Mijn belangrijkste aanspreekpersonen bij bedrijven zijn HR-managers, maar soms is dat ook de directeur. De ene heeft zelf iets maatschappelijks gedaan en is de motor voor werknemersvrijwilligerswerk. De ander zegt: ‘Ik krijg dit terug van mijn medewerkers en ik begrijp dat het super motiverend werk. Zelf snap ik dat niet helemaal, maar we gaan het gewoon doen!’ In het algemeen komen echter de werknemers zelf met voorstellen om maatschappelijk werk te doen. Als er vanuit een bedrijf eenmaal projecten worden gedaan, worden vrijwel alle deelnemers ook ambassadeurs en krijg je vanzelf meer draagvlak.’

Om wat voor type projecten gaat het?

Van Eeghen: ‘De projecten betreffen vaak een specifiek managementvraagstuk en vragen concreet om kennis op het gebied van marketing, communicatie, juridische zaken, financiële analyses, HR of business development. Die worden parttime ingezet in maximaal tien dagdelen. In overleg wordt de looptijd van het project vastgesteld.’

Komt het voor dat professionals ook buiten de tijd van de baas actief blijven voor ideële organisaties?

Van Eeghen: ‘Ik kom regelmatig tegen dat een vrijwilliger het zo leuk heeft gevonden dat hij of zij aan een stichting verbonden blijft. Sommigen worden bijvoorbeeld bestuurslid. Ik laat partijen er helemaal vrij in om hun relatie voort te zetten. Dat is dan een echte bonus.’

Je creëert als matchmaker een nieuwe dynamiek…

Van Eeghen: ‘Dat is het mooie, je zet iets in beweging. Zo heb je weer bedrijven die de geest zo te pakken hebben, dat ze hun leveranciers erbij betrekken en daarmee projecten opstarten én zij hun leveranciers weer beter leren kennen. Zo ontstaan er allemaal leuke mengvormen en spin-offs die je vantevoren niet kunt bedenken.’

Vrijwilligerswerk is in Nederland goed geworteld, maar ‘we’ doen het als individuele burgers, nog niet massaal als werknemers; zie je werknemersvrijwilligerswerk als een opkomende trend in Nederland?

Van Eeghen: ‘Dat is het zeker, maar in de Angelsaksische wereld, met name in de VS, loopt men erop voor. Daar zie je behalve het schenken van tijd, ook programma’s om giften van werknemers bijvoorbeeld te verdubbelen. Daar is het al meer ingebed in de bedrijfscultuur.’

Om Impact Matters een succes te maken, moet je je primaire processen, zoals finance en administratie goed op orde hebben. Waarom heb je daarvoor Orchestra als dienstverlener gekozen?

Van Eeghen: ‘Ik kende Orchestra uit de periode Emma. Ik vind het nog steeds een van mij beste beslissingen om destijds met hen te gaan werken. Toen ik met Impact Matters begon dacht ik dat ik als stichting een maatje te klein was voor Orchestra en ben met een lokaal administratiekantoor gaan werken. Om een lang verhaal kort te maken: het werkte niet. Het kostte me veel te veel tijd. Je hebt nu eenmaal een stabiele administratie zonder ‘gedoe’ nodig: dat alleen al is essentieel voor je geloofwaardigheid in je contact met grote bedrijven.’

Belletje naar Orchestra…

Van Eeghen: ‘Terug in een warm bad. Het goede van deze club is dat ze enorm deskundig zijn in de branche. Ze administreren niet alleen efficiënt, maar op de momenten die ertoe doen geven ze expertadvies. Daar is vaak maar een half woord voor nodig: het kost nooit veel tijd. Plus het is supertransparant door hun online platform ‘Mijn Orchestra’. Je ziet op dagbasis hoe je financiën in elkaar zitten. Wil je even precies een bepaalde post begrijpen, dan kun je in Mijn Orchestra helemaal tot onderaan naar het bonnetje gaan en dan heb je al je info die je zoekt. Het bespaart me pakken met tijd. Het ontzorgt me en daardoor kan ik volledig focussen op ondernemen met Impact Matters. Administratie is niet mijn missie. Dat is die van Orchestra. Ieder z’n vak.’

Meer informatie over Impact Matters? Klik hier