4 March 2021 | 11.18
Orchestra

Coronacrisis verhoogt relevantie finance-afdelingen

Het belang van finance-afdelingen is tijdens de coronacrisis bij maar liefst 37 procent van de Nederlandse organisaties toegenomen. Dit blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam, Agium, Workday en Finance on a Mission. Als zij na de pandemie ook relevant en veerkrachtig willen zijn, moeten financiële afdelingen nu inzetten op digitalisering en zogenoemde soft skills.

Coronacrisis verhoogt relevantie finance-afdelingen

Finance-afdelingen staan steeds meer centraal binnen de organisatie. Zo stelt de helft (48 procent) van de ondervraagde professionals dat financiële afdelingen nu een grotere rol spelen in multidisciplinaire teams dan vóór de coronacrisis. Dit biedt voordelen op zowel de korte als de lange termijn.

Verder wijst het onderzoek uit dat, om de huidige positie van finance-afdelingen te versterken, organisaties moeten investeren in digitalisering, data en zogenoemde soft skills. Zo verwacht maar liefst 56 procent van de ondervraagden meer geld te besteden aan digitalisering.

In het onderzoeksrapport wordt een aantal specifieke aandachtspunten genoemd dat gevestigde organisaties weer toekomstbestendig moet maken. Om te beginnen moeten organisaties hun verouderde IT-landschap aanpassen of zelfs volledig vervangen. Vervolgens concludeert het rapport dat slimme bedrijven nu al gangbare technologieën omarmen en zich tegelijkertijd oriënteren op aankomende innovaties.

Bronnen: Agium, Executive Finance