11 March 2020 | 13.05

ANBI-eisen voorlopig niet drastisch herzien

Staatssecretaris Vijlbrief van Financiën is niet van zins om de ANBI-voorwaarden drastisch te herzien. Dat blijkt uit zijn Kamerbrief in antwoord op onder andere vragen van VVD-kamerlid Helma Lodders. Wel wordt de integriteitseis aangescherpt, waardoor de Belastingdienst de ANBI-status eerder kan weigeren.

ANBI-eisen voorlopig niet drastisch herzien

De vragen van Lodders naar het toezicht op ANBI’s waren ingegeven door publicaties in o.a. Trouw en De Groene Amsterdammer. Daarin werd verslag gedaan van het Investico-onderzoek naar controle op ANBI’s. Er zou heel wat mis zijn: ‘een belastingparadijs voor organisaties die het algemeen nut dienen’ (Trouw) en een ‘Liefdadig rariteitenkabinet’ (De Groene Amsterdammer).

De suggestie dat er massaal misbruik van fiscaliteiten zou plaatsvinden door ANBI’s doordat veel instellingen zich niet aan de publicatieplicht houden, werd recentelijk door fiscaal jurist mr. Ineke Koele als ‘vals’ en ‘apert onjuist’ gekwalificeerd en naar het rijk der fabelen verwezen in een pittig artikel op de website van Stichting The Floris.

Geen draconische maatregelen

Ook de staatssecretaris ziet in de publicaties geen aanleiding in om draconische beleidswijzigingen voor ANBI-controles door te voeren. Alleen op het punt van de integriteitseis voor de organisatie en de bestuurders wil Vijlbrief de eisen aanscherpen zodat deze beter aansluiten bij de Verklaring Omtrent Gedrag-systematiek. De Belastingdienst kan de ANBI-status dan sneller intrekken bij onvoldoende integriteit.

‘Symboolpolitiek’

Het voornemen van de staatssecretaris wordt door Maiko van Bakel van PWC, die tevens als promovendus verbonden is aan het Fiscaal Instituut van Tilburg University, bestempeld als ‘symboolpolitiek’. Van Bakel zegt tegenover TaxLive: ‘Er is vanuit politiek Den Haag te veel aandacht voor ANBI-eisen met een symbolische waarde, zoals de integriteitseis, en eisen die geen fiscaal karakter hebben, zoals de publicatieplicht. Dat zijn allemaal eisen die niet bijdragen aan wat we uiteindelijk willen: een beter en uitvoerbaar stelsel voor het geven aan goede doelen. Verschuif de aandacht naar daar waar echte verbetering is te halen. Met enkele quick wins ligt een verbetering van het fiscale geefstelsel binnen handbereik.’

→Antwoord op Kamervragen over toezicht ANBI’s: klik hier

→Opinieartikel van mr. dr. Ineke Koele over het Investico-onderzoek: klik hier