7 September 2020 | 16.46

Orchestra-klant ALS haalt kwart miljoen op met eerste online liveshow

Nadat ALS Nederland, dat opkomt voor mensen met deze dodelijke spierziekte, door de corona belangrijke inkomstenbronnen zag wegvallen, heeft het met succes een online alternatief geïntroduceerd. Met de eerste editie van de online quizshow – een primeur in goede doelenland - ‘ALS we het leven vieren’ werd ruim 250.000 euro opgehaald.

Orchestra-klant ALS haalt kwart miljoen op met eerste online liveshow

Nadat in mei duidelijk werd dat grote evenementen zoals de Amsterdam City Swim dit jaar niet door zouden gaan, ontstond bij de organisatoren het idee om een online pubquiz te organiseren. Om zo dit coronajaar toch nog geld op te halen voor de dodelijke ziekte ALS, want door alle afgelaste evenementen loopt Orchestra-klant Stichting ALS Nederland miljoenen euro’s voor broodnodig onderzoek mis.

'Quizje' wordt wervelende online liveshow
Het ‘quizje’ van de drie organisatoren NLMuziek.nl (het muziekplatform van René Froger), Stichting ALS Nederland en Amsterdam City Swim in samenwerking met D&B Eventmarketing - werd de afgelopen maanden iedere week groter. In de slipstream volgden BN’ers zoals Thomas Acda, Natasja Froger, Beau van Erven Dorens en Jan Joost van Gangelen. In korte tijd werd een grote, interactieve online liveshow voor ALS op poten gezet. Vanuit de huiskamers kon iedereen live meedoen met de quiz met vragen over allerlei vormen van entertainment. ‘De show had de dynamiek van de bekende benefietavonden op televisie, maar in dit geval kwamen alle onderdelen van het programma vanuit een volledige Augmented Reality studio in Hilversum’, aldus Emiel Gobes van televisieproducent Southfields.

Toekomst voor ALS-patiënten
‘Er is zoveel geld nodig’, benadrukten presentatoren Beau van Erven Dorens en Jan Joost van Gangelen regelmatig tijdens de show. Uiteindelijk onthulden ze dat er meer dan 250.000 euro was opgehaald met de verkoop van loten, een online veiling en losse donaties. ‘Dat dit het resultaat zou zijn van ons plannetje om een pubquiz te organiseren, had niemand durven dromen’, zegt René Froger. ‘Wij zijn blij dat er dit jaar toch nog zoveel geld naar Stichting ALS Nederland kan gaan, zodat onderzoekers uiteindelijk een toekomst kunnen geven aan iedereen met ALS.'

Bron: ALS Nederland

Lees ook ons interview met ALS Nederland-directeur Gorrit Jan Blonk: klik hier